نوشته شده توسط : rf

نکاتی مفیـد برای افزایـش طـول عمـر باطـری موبایـل

اپل، سامسونگ، نوکیا، سونی اریکسون و دیگر برندهای معتبر با ارائه تلفن های همراه هوشمند خود اجازه می دهند تا کاربران علاوه بر مکالمه با تلفن های همراه به بازی، گوش دادن به موسیقی و تماشای ویدئو، ثبت تصاویر و ویدئو و ده‌ها قابلیت جالب دیگر دسترسی داشته باشند.

 

با توجه به طیف متنوعی از قابلیت‌های قابل اجرا بر روی تلفن همراه، جای تعجب نیست که عمر باطری تلفن همراه همواره یکی از نگرانی‌های اصلی برای توسعه دهندگان، تولید کنندگان و کاربران تلفن های همراه است.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

جالب اینجاست که طی سالهای متمادی که گذشته است، هنوز هم باطری‌های تلفن های همراه هوشمند نهایتا برای مدت 72 ساعت قابل استفاده هستند و نه بیشتر !

 

در واقع این موضوع مربوط به این میشود که با وجود پیشرفت تکنولوژی در ساخت باطری های تلفن های همراه، به همان نسبت سخت افزارهای قدرتمندتر و بالطبع پرمصرف تری در تلفن های همراه استفاده شده است. (البته به نظر شخصی من تکنولوژی باطری های موبایل و لپ تاپ طی دهه گذشته تغییر شگرفی نکرده است)

 

یکی از اصلی ترین مشکلات کاربران گوشی های هوشمند هم مشکل تخلیه زودهنگام باطری های تلفن هایشان است. در این مطلب 10 نکته ساده و کاربردی معرفی خواهد شد که از طریق آن میتوانید زمان استفاده از باطری های تلفن های هوشمند را افزایش دهید.

 

 

1. خاموش کردن قابلیت لرزاننده یا ویبره (Vibrations):

 

قابلیت ویبره از امکانات قدیمی تلفن‌های همراه است. اما مهمترین استفاده این قابلیت هنگامی است که کاربر در یک جلسه یا نشست و یا سالن تئاتر و … است که لازم است تلفن همراه در حالت بی صدا (Silent) باشد تا با استفاده از لرزاننده بتوان متوجه تماس جدید و یا پیام کوتاه و یا ایمیل جدید شد. بنابراین استفاده از قابلیت ویبره در حالت General یک کار بیهوده و اضافی است که نتیجه آن چیزی جزء مصرف بخش قابل توجهی از باطری موبایل تان نخواهد بود.

 

هنگامی که تلفن همراه تان زنگ میخورد ارتعاشاتی در بلندگوی موبایل‌تان به وجود می‌آید که این ارتعاشات کوچک نهایتا سبب شنیدن موزیکی میشود که از آن به عنوان زنگ موبایل یاد میشود. این ارتعاشات کوچک بلندگو را با ارتعاشاتی مقایسه کنید که کل گوشی تان را می‌لرزاند ! اولین قدم برای صرفه جویی در مصرف تلفن همرا‌ه‌تان مدیریت ویبره در تلفن همراه تان است. همان طور که گفته شد بهتر است این قابلیت را در حالت General غیر فعال کنید و تنها در حالت Silent آن را فعال نگه دارید.

 

 

2. کاهش نور صفحه نمایش :

 

شاید باورتان نشود که با کم کردن چند درجه از روشنایی صفحه نمایش عمر شارژ باطری تان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند. همچنین در برخی از تلفن های هوشمند قابلیتی با نام Auto Brightness وجود دارد که با فعال کردن آن، نور صفحه نمایش‌تان در محیط های نوری زیاد به طور خودکار کمتر میشود.

 گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

به هر حال توصیه میشود هیچگاه روشنایی صفحه نمایش گوشی خود را در بالاترین حد آن نگاه ندارید نور صفحه های نمایش خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید، قاتل باطری شما هستند. همچنین استفاده از پوسته ‌ (Theme)های تیره به جای پوسته‌های روشن میتواند یکی دیگر از راه‌های ساده مدیریت نور صفحه نمایش برای افزایش عمر شارژدهی باطری تلفن همراه‌ تان باشد.

 

 

3. مدیریت قابلیت Screen Timeout :

 

یکی از قابلیتهایی که در تلفن‌های همراه تعبیه شده است، قابلیت خاموش شدن اتوماتیک صفحه نمایش پس از مدت زمان معین از عدم استفاده از تلفن همراه است. بهتر است زمان این قابلیت را در پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید. این موضوع موجب میشود تا در مجموع مدت زمان کوتاهتری صفحه LCD گوشی‌تان روشن باشد و در نتیجه انرژی کمتری از باطری تلفن‌تان مصرف شود.

 

 

4. هنگامی که از تلفن همراه‌‌تان برای مدتی استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید:

 

در شب و هنگامی که قصد دارید تا به رختخواب بروید و استراحت کنید، گوشی خود را خاموش کنید. این موضوع موجب جلوگیری از اتلاف ساعت‌ها انرژی باطری موبایل‌تان خواهد شد. رعایت همین نکته ساده باعث میشود تا در هر دوره‌ی شارژ حداقل یک روز بیشتر بتوانید از باطری گوشی تان استفاده کنید. مثلا اگر تا به حال هر دو روز یکبار مجبور به شارژ مجدد باطری موبایل‌تان داشتید حالا خواهید دید که هر سه روز یکبار نیاز به شارژ مجدد پیدا خواهید کرد.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

اگر هم جزء آن دسته از افرادی هستید که حوصله بالا آمدن مجدد سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی که با آغاز بالا آمدن سیستم عامل تلفن همراه شروع به کار میکنند را ندارید و به قول معروف Load گوشی‌تان زیاد طول میکشد میتوانید گوشی خود را در هنگام خواب در حالت Offline و یا در بعضی گوشی ها در حالت Flight Mode قرار دهید.با این کار تنها سیم کارت شما خاموش خواهد شد و ارتباط تان با اپراتور تلفن همراه تان قطع میشود که این موضوع نیز موجب کاهش مصرف باطری تلفن خواهد شد. علاوه بر آن برای اس‌ام‌اس های تبلیغاتی، نیمه شب سراسیمه از خواب بلند نخواهید شد !

 

علاوه بر آن اگر از آن دسته از افرادی هستید که تلفن همراه‌تان را با خود به رختخواب میبرید یا در بالای سرتان میگذارید و اگر به سلامتی خود اهمیت می‍دهید خاموش کردن تلفن همراه و یا قرار دادن آن در حالت Offline یا Flight Mode موجب جلوگیری از تاثیر امواج مخرب تلفن بر روی مغزتان در هنگام خواب خواهد شد.

 

 

5. شارژ صحیح باطری :

 

هنگامی که در مورد باطری‌های گوشی‌های تلفن‌های همراه صحبت می‌کنیم به طور کلی بحث ما شامل دو نوع مختلف از باطری‌های قابل شارژ است :

لیتیوم یون (Li-Ion)، و باتری های بر پایه نیکل که خود به دو گروه نیکل متال هیدرید (NIMH) و نیکل کادمیوم (NiCd) تقسیم می‌شود.

 

ظرفیت باطری‌های نیکل کادمیوم (NiCd) با هر بار که آن را شارژ می‌کنید کاهش می‌یابد با این حال باطری های نیکل کادمیوم دارای عمر بسیار بیشتری نسبت به باطری‌های نیکل متال هیدرید هستند. اگر تلفن همراه شما از باطری‌های نوع لیتیوم استفاده می‌کند میبایست همیشه قبل از اینکه ظرفیت شارژ گوشی به طور کامل خالی شود اقدام به شارژ مجدد باطری کنید.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

 

باتری های لیتیوم یون طولانی ترین چرخه زندگی در میان سه نوع از باتری‌های معرفی شده را دارا هستند آنها همچنین نیاز به شارژ به دفعات بیشتری (حتی زمانی که باتری به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد) دارند.

 

برای استفاده بیشتر از باطری تلفن همراه خود به مدت طولانی تر، لازم است تا ابتدا بدانید تلفن همراه تان از کدام یک از باطری های شرح داده شده استفاده می‌کند و با توجه به اطلاعات بدست آمده استراتژی مناسبی را برای نگهداری باطری‌ انتخاب کنید.

 

راستی شارژ ابتدایی 12 ساعته تلفن های همراه هم صحت ندارد ! و این موضوع مربوط به مدلهای بسیار قدیمی و منسوخ شده از باطری های قابل شارژ بوده است که دیگر استفاده نمیشوند. اگر دقت کنید این موضوع که تا حد بسیار زیادی از طرف فروشندگان تلفن همراه و افراد عام توصیه میشود در هیچ کدام از دفترچه‌های راهنمای همراه محصول نیز نوشته نشده است!

 

 

6. بستن برنامه‌های غیرضروری

 

یکی از قابلیتهای مفید گوشیهای هوشمند، امکان اجرای چندین و چند نرم افزار به صورت همزمان در تلفن همراه است. اما این موضوع نیز یکی از قاتلین مصرف باطری موبایل‌تان است، در واقع بهتر از این قابلیت تنها مواقعی استفاده کنید که واقعا به آن احتیاج دارید. و در مواقع غیر ضروری از باز گذاشتن نرم افزارها و بازی های مختلف در پس زمینه گوشی خودداری کنید. برای مدیریت نرم افزارهای در حال اجرا نرم افزارهای مختلفی نیز وجود دارد مثلا برای گوشی های اندرویدی میتوانید از نرم افزار مفید Advanced Task Killer استفاده کنید.

 

 

7. غیر فعال کردن مکان یاب ماهواره‌ای (GPS)

 

احتمالا اگر یکبار تجربه کرده باشید و GPS گوشی‌تان را فراموش کرده باشید تا خاموش کنید و یا نرم افزاری داشته باشید که در پس زمینه در حال اجرا باشد و از جی پی اس گوشی استفاده می‌کند حتما خواهید دید که در کمتر از یک روز باطری گوشی شما نیاز به شارژ مجدد پیدا خواهد کرد.

 

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

 

همواره دقت داشته باشید GPS گوشی‌تان در مواقعی که نیازی به آن ندارید در حالت غیرفعال باشد.

 

8. وقتی سیگنال بلوتوث، وای‌فای و یا سیگنال آنتن شبکه وجود ندارد ...

وقتی در مکانی هستید که فاقد پوشش دهی اپراتور است و در اصطلاح گوشی‌تان آنتن نمی‌دهد، اگر امید ندارید تا به زودی به مکانی برسید که گوشی تان آنتن میدهد بهترین کار این است که گوشی خودتان را در حالت flight Mode یا Offline قرار دهید. چرا که در صورت عدم دریافت سیگنال سیم‌کارت، گوشی تان مدام سعی میکند تا سیگنال اپراتور را یافت کند، این عمل انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و سبب تخلیه باطری تلفن همراه‌تان در زمان کوتاهی خواهد شد.

 

این موضوع در مورد Wifi و بلوتوث گوشی نیز صدق می‌کند. هنگامی که نیازی به استفاده از شبکه بی‌سیم یا بلوتوث ندارید. آنها را غیرفعال کنید تا در مصرف باطری تلفن همراه تان تا مقدار قابل توجهی صرفه جویی کرده باشید.

 

 

9. به حداقل رساندن اطلاع‌دهنده‌ها

 

برنامه‌های زیادی وجود دارند که با اتصال مداوم به اینترنت، اطلاعیه ها و اعلان‌هایی را به شما اعلام می‌کنند، آخرین اخبار، آخرین ایمیل‌ها و آخرین فعالیت‌ها در شبکه های اجتماعی از قبیل توییتر و فیس بوک و از جمله این اعلان ها هستند.

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

اما وقتی تعداد این اعلان‌های نرم افزاری زیاد میشود، نه تنها به یک مورد آزاردهنده تبدیل میشوند بلکه باعث هدر رفتن مقدار قابل توجهی از انرژی باطری تلفن‌تان خواهد شد. علاوه بر استفاده ای که هر کدام از اعلان دهنده ها از اینترنت دارد، هر اعلان باعث روشن شدن صفحه نمایش، پخش یک آلارم و یا یک لرزش در تلفن همراه خواهد شد … بهتر است اعلان های نرم افزارهای غیر ضروری را غیر فعال کنید.

 

 

10. هوای سرد !

 

احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید باطری‌های تلفن‌های همراه هنگامی که گوشی‌تان گرم میشود زودتر تخلیه میشوند ! به عبارت ساده، گوشی های هوشمند خود را در زیر نور مستقیم خورشید و یا در هر جایی که گرم است قرار ندهید.

 

یکی از شایع ترین این موارد قراردادن گوشی های هوشمند بر روی داشبرد یک ماشین پارک شده در زیر نور خورشید است.



:: برچسب‌ها: گوشی، باطری، افزایش عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 89
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
دو سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گذشت؛
KHAMENEI.IR در گزارشی به بررسی موضوع اعلام نارضایتی رهبر انقلاب از اجرایی نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته است.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را به رؤسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده و قوای کشور را به «اجرای بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص» این سیاست‌ها ملزم کردند. ایشان اجرای این سیاست‌ها را عامل «رفع مشکلات اقتصادی کشور» و «عقب‌نشینی دشمن در زمینه‌ی جنگ تمام‌عیار اقتصادی» علیه ملت ایران دانستند. با گذشت دو سال از ابلاغ این سیاست‌ها، رهبر انقلاب از اجرایی نشدن این سیاست‌ها به صورت کامل و دقیق ناراضی بوده و طی تذکرات متعددی این موضوع را اعلام کرده‌اند. رهبر انقلاب با طرح «مطالبات مشخص» در این زمینه، مسئولین را به اجرای دقیق این سیاست‌ها و پرهیز از «تکرار زبانی» مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی فراخواندند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن سالروز ابلاغ این سیاست‌ها، در این گزارش به بررسی موضوع اعلام نارضایتی رهبر انقلاب از اجرایی نشدن این سیاست‌ها، دلایل این موضوع و مطالبات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه پرداخته است.
 
* خشنود نیستم
 
«اسم اقتصاد مقاومتی هم زیاد تکرار میشود... من البتّه خیلی خشنود نیستم از مقدار پیشرفت این فکر و این بنیان مهم در کشور.»[۱] این عبارات رهبر معظم انقلاب اسلامی حکایت از نارضایتی ایشان از روند عملیاتی‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت آن دارد. البته اعلام ناخشنودی از نحوه‌ی عملکرد مسئولان و کارگزارانِ کشور در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها در این سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به چشم نمی‌خورد. ایشان در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۳ نیز نسبت به انجام نشدن کارِ لازم برای تحقق «حماسه‌ی اقتصادی» ابراز نارضایتی کرده و با اشاره به اعلام سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» از آن به عنوان «زیرساخت فکری و نظری برای ایجاد حماسه‌ی اقتصادی» نام بردند:
 
«در باب حماسه‌ی اقتصادی کاری که باید انجام بگیرد و توقّع بود که اتّفاق بیفتد، اتّفاق نیفتاد. تلاشهایی انجام گرفت که مورد سپاس است، ولی کار بزرگی که باید در زمینه‌ی حماسه‌ی اقتصادی انجام بگیرد، همچنان در پیش روی ما است و ما موظّفیم که این حماسه را به وجود بیاوریم. مسئله‌ی اساسیِ اقتصاد برای کشور ما و ملّت ما یک مسئله‌ی مهم است؛ در اواخر سال ۹۲ بحمدالله یک زیرساخت فکری و نظری برای حماسه‌ی اقتصادی به وجود آمد؛ سیاستهای «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد و زمینه آماده است برای اینکه ان‌شاءالله تلاش لازم در این باب انجام بگیرد.»[۲]
 
 
اشاره‌ی رهبری به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به اسفندماه ۱۳۹۲ برمی‌گشت. رهبر انقلاب پس از ابلاغ این سیاست‌ها در جلسه‌ای با حضور سران سه قوه، ضمن تأکید بر جامع و فراگیربودن این سیاست‌ها، ورود جدی قوا برای اجرای آن و پاسخ به انتظارات مردم را خواسته بودند:
«با ابلاغ این سیاستها، مردم اکنون منتظر اجرای آنها و تأثیرات مثبت ناشی از اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هستند، بنابراین دولت، مجلس و قوه‌ی قضائیه باید بطور جدی وارد میدان شوند و وظایف مربوط به خود را، در هر بخش، پیگیری و اجرا کنند.»[۳]
 
چند روز پس از جلسه‌ی رهبر انقلاب با سران قوا، ایشان دیداری با مسئولان، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز علمی و رسانه‌ای و نظارتی داشته و طی آن به تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صورت تفصیلی پرداخته و لوازم اجرای آن را برشمردند. ایشان مجموعه‌ی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را «الگویی بومی و علمی» و «تدبیری بلندمدت» برای اقتصاد کشور معرفی کردند:
«مجموعه‌ی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در واقع یک الگوی بومی و علمی است که برآمده‌ی از فرهنگ انقلابی و اسلامی ما است؛ متناسب با وضعیت امروز و فردای ما است... این یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور است.»[۴]
 
یک‌سال بعد رهبر انقلاب ضمن اشاره به سخنان پیشین خود درباره‌ی مسئله‌ی اقتصاد و ابلاغ این سیاست‌ها، تلاش‌های به عمل آمده در زمینه‌ی مسائل اقتصادی را «کافی» ندانسته و از ضرورت دمیدن «نفَس جدیدی» در مسئله‌ی اقتصاد سخن گفتند:
 
«در طول این سالها همیشه تلاشهایی شده است لکن کافی نیست. آنچه ما میخواهیم بگوییم، این است که باید یک نفَس جدیدی به این کار داده بشود. امروز بیست‌ونهم بهمن است. سال گذشته بیست‌ونهم بهمن، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کردیم؛ امروز یک‌سال گذشته. اقتصاد مقاومتی برای کشور ضروری است.»[۵]
 
* با تکرار زبانی هیچ اتّفاقی نمی‌افتد
 
اما دلیل این اعلام نارضایتی‌ها و تذکرات رهبر انقلاب به مسئولان در زمینه‌ی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟ با دقت در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان پاسخ این سؤال را «فقدانِ اقدام و عمل لازم» در این زمینه و بسنده کردن به «حرف» و در یک کلمه «برخورد شعاری و سطحی» با موضوع دانست. ایشان در برهه‌های گوناگونی به صراحت این موضوع را اعلام کرده و مسئولان را به اقدام جدی و «فراتر رفتن از حرف و شعار» فراخواندند.
 
رهبر انقلاب خردادماه ۹۳ و در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی «حمایت و ستایش» از این سیاست‌ها را کافی ندانسته و خواستار اقدام لازم شدند:
 
«از روزى که این سیاستهاى اقتصاد مقاومتى اعلام شده است و ذکر آن مکرّر گفته شده است، مسئولین مختلف -دولتى‌ها، مجلس محترم، دستگاه‌هاى مختلف، مسئولان گوناگون- در مقام حمایت و ستایش از این سیاستهاى اقتصاد مقاومتى برآمده‌اند و مکرّر گفته شده، لکن تجربه‌ى بنده به من میگوید که ستایش کافى نیست؛ تعریف کردن کافى نیست؛ حرکت لازم است. بله، افرادى مى‌آیند، مى‌نشینند، در منبرهاى عمومى یا در جلسات خصوصى از مزایاى این اقتصاد مقاومتى مطالبى را بیان میکنند و غالباً هم درست است، امّا خب باید اقدام کرد، عمل کرد.»[۶]
 
 
پس از این رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام نسبت به کُند حرکت کردن در این زمینه هشدار دادند:
«اقتصاد مقاومتی را جدّی بگیرید. خب، رئیس جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم‌وبیش اظهار کرده‌اند، گفته‌اند، منتها باید عمل کرد: وَ لا مِمَّن عَلی‌ غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل؛ این‌جور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کُند حرکت بکنیم.»[۷]
 
چند ماه پس از این هشدار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت «تکرار زبانی» این موضوع از جانب مسئولان و فعالان اقتصادی و سیاسی بدون اقدام متناسب را راه‌گشا ندانستند:
 
«از وقتی که این عنوان مطرح شده، شاید هزار مرتبه از طرف مسئولین -با کم و زیادش- تأیید شده؛ مسئولین مختلف، فعّالان اقتصادی، حتّی فعّالان سیاسی، مسئولین دولتی، مجلس، غیره، مکرّر گفته‌اند اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی؛ خب، خوب است؛ لکن با اسم و با تکرار زبانی هیچ اتّفاقی نمی‌افتد؛ هیچ اتّفاقی نمی‌افتد. با بردن اسم دارو و تکرار اسم دارو هیچ بیماری خوب نمیشود؛ دارو را باید مصرف کرد.»[۸]
 
* باید اقتصاد مقاومتی را باور کنید
 
تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی پرهیز از برخورد شعارگونه با اقتصاد مقاومتی و ضرورت اقدامات عملی جدی مسئولان در این زمینه در سال ۹۴ نیز ادامه یافته است. ایشان در خردادماه ۹۴ از نگرانی خود درباره‌ی «نبود همدلی» درباره‌ی مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی سخن گفتند:
 
«در مورد اقتصاد مقاومتی، خوشبختانه در کشور هم‌زبانی هست، [امّا] مشکل ما در همدلی است؛ آدم میترسد هم‌زبانی باشد، همدلی نباشد... این هم‌زبانی هست، همدلی هم باید انجام بگیرد یعنی از بُن دندان به مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی باید باور آورده شود؛ باور کنیم که کلید حلّ مشکلات کشور در داخل است.»[۹]
 
این روند اعلام نارضایتی رهبری از انجام نگرفتن اقدامات لازم و ضروری برای اجرایی‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بسنده کردن به تکرار زبانی موضوع همچنان ادامه یافت که نشانگر «عدم تغییرِ رفتار مسئولان مرتبط» در این زمینه است. رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم در اواسط شهریور ۹۴ بار دیگر اقدامات جدی در این موضوع را خواستار شدند:
 
«همین اقتصاد مقاومتی که سیاستهای آن ابلاغ شده است و بر روی زمین و به‌صورت کار عملی و عملیّاتی و اجرائی هم باید با شدّت هرچه تمام‌تر و بدون فوت وقت دنبال بشود.»[۱۰]
 
پیش از این و در دیدار با اعضای هیأت دولت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت فعالیت‌های صورت‌گرفته در این زمینه از سوی دولت را «ناکافی» دانسته بودند:
 
«پارسال -سال ۹۳- شروع اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بود. دوستان دولت هم گزارشهایی به من دادند... حالا یک گزارش مفصّلی فرستادند که البتّه برای من خلاصه کردند آن گزارش را و تماماً خواندم، نگاه کردم. کارهایی که انجام گرفته در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، بعضی‌هایش کارهای مقدّماتی است... بعضی از کارهایی که گزارش شده، مربوط به بندهای اقتصاد مقاومتی نیست... اینها آمده جزو کارنامه‌ی دستگاه‌ها در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی؛ درحالی‌که این نیست. بعضی از کارها هم ارتباطی اصلاً به بندهای اقتصاد مقاومتی ندارد؛ این مقدار کافی نیست.»[۱۱]
 
 مطالباتِ رهبری از مسئولان برای اقدام عملی
 
با نگاه به بیانات رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر و به‌خصوص پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان به این نکته پی برد که ایشان به روشنی «مطالبات و انتظارات» خود از قوای سه گانه و دستگا‌ه‌های گوناگون را در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مشخص ساخته و اعلام کرده‌اند. «وظایف مسئولان و مدیران کشور» کاملاً مشخص است و اگرچنانچه عزم و اراده‌ی جدی و راسخی برای اجرای خواسته و مطالبه‌ی رهبر انقلاب و مردم وجود داشته باشد، اقتصاد مقاومتی پیاده شده و کشور در مقابل فشارها مصونیت می‌یابد.
 
اهم این مطالباتِ رهبری در قالب ۳ جدول ذیل مرور شده است:
 
چرا رهبر انقلاب از پیشرفت اقتصاد مقاومتی راضی نیستند؟
 
 
 
چرا رهبر انقلاب از پیشرفت اقتصاد مقاومتی راضی نیستند؟
 
چرا رهبر انقلاب از پیشرفت اقتصاد مقاومتی راضی نیستند؟
 
 
 
* دو صد گفته چون نیم کردار نیست
 
از سوی دیگر پس از انتشار نامه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور درباره‌ی الزامات اجرای برجام و تأکید دیگرباره‌ی ایشان بر «جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی» موضوع بسیار حساس‌تر نیز شده است:
 
«رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد.»[۱۲]
 
پس از اتمام مذاکرات چندین ساله‌‌ی هسته‌ای، مردم در انتظارِ اقدامات جدی و اثرگذار از سوی مسئولان و به‌خصوص مسئولان دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و گشایش در وضعیت اقتصادی خود هستند. وظایف مسئولین در این زمینه کاملاً شفاف بوده و تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی فراتر رفتن از برخورد شعاری با موضوع و برنامه‌ریزی و اقدام جدی در این حوزه، چندین بار تکرار شده است. «عالِم بی‌عمل» بودن از منظر عقل و دین نکوهش شده و در فرهنگ عمومی ملتِ ما نیز «دو صد گفته چون نیم کردار» هم تلقی نشده است. حال باید منتظر ماند و دید مسئولان و مدیران کشور چه عملکردی در اصلاح رویه‌ی گذشته و روی آوردن به برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای تحقق این سیاست‌ها خواهند داشت؟ که به فرموده‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام «فرصت‌ها چون ابر در گذرند».[۱۳]
 
 
[۱] - بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» ۱۳۹۴/۷/۲۲
[۲]  - پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال جدید  ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
[۳] - بیانات در جلسه سران قوا در حضور رهبر انقلاب ۱۳۹۲/۱۲/۶
[۴] - بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
[۵] - بیانات در دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
[۶] - بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ‌۱۳۹۳/۳/۴
[۷] - بیانات در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۳/۴/۱۶
[۸] - بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملّی مهندسی ۱۳۹۳/۱۱/۶
[۹] - بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۳۹۴/۳/۶
[۱۰] - بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۴/۶/۱۸
[۱۱] - بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌ ۱۳۹۴/۶/۴
[۱۲] - نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام ۱۳۹۴/۷/۲۹
[۱۳] - نهج‌البلاغه، کلمات قصار ۲۱: الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ


:: برچسب‌ها: رهبر، اقتصاد مقاومتی، مدیران، عملکرد،مسئولان، سیاست های اقتصاد ، مذاکرات ,
:: بازدید از این مطلب : 83
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
رای الیوم؛
هشدار به آل‌سعود: حمله غافلگیرکننده ایران به عربستان در راه است
«این روزها در عربستان رزمایش بزرگی برگزار می شود که نشان های حمله به یک کشور در این رزمایش دیده می شود. روسیه هم ماجراجویی عربستان را به مقامات این کشور گوشزد کرده.»
 
مانور هشدار به آل‌سعود: حمله غافلگیرکننده ایران به عربستان در راه است
 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روزنامه «رای الیوم» نوشت: «برخی کشورهای غربی به مقامات سعودی هشدار داده اند در صورت اعزام نیرو به سوریه حمله غافلگیرکننده ایران با مشارکت عراق علیه عربستان صورت خواهد گرفت.»

 

روزنامه الکترونیکی رای الیوم که از لندن بروز رسانی می شود، در ادامه افزود: «در هفته های اخیر عربستان تحرکات نظامی مشکوکی صورت داده که از حمله به سوریه برای مبارزه با داعش و در نهایت ساقط کردن نظام این کشور حکایت دارد.»

 

 این روزنامه ادامه داد: «این روزها در عربستان با مشاركت مصر و برخي كشورهاي اسلامي و عربي رزمایش بزرگی برگزار می شود که نشان های حمله به یک کشور در این رزمایش دیده می شود. روسیه هم هر گونه ماجراجویی عربستان را به مقامات این کشور گوشزد کرده است.»



:: برچسب‌ها: ایران، عربستان ، سوریه ، حمله ، بحران ، فشار ,
:: بازدید از این مطلب : 152
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

علت استقبال سید حسن نصرالله از حمله زمینی عربستان و ترکیه به سوریه چیست؟

 
 

به نظر می رسد علت اسقبال رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان از آمدن سعودی ها به سوریه ناشی از این مسئله می شود که محور مقاومت برای اولین بار فرصت مناسبی پیدا می کند تا به صورت مستقیم با سعودی ها رو در رو شوند تا با عامل اصلی مشکلات منطقه به صورت جدی تسویه حساب کنند.

 

به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري دانشجو، به نقل از الوقت، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان با تشریح اهداف و انگیزه های سعودی ها و ترکیه برای ورود مستقیم نظامی به سوریه ابراز امیدواری کرد این اقدام باعث شود تا مشکلات منطقه برای همیشه حل گردد.

 

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در ابتدا به توصیف وضعیت آشوب زده عربستان و ترکیه در پی ناکامی اهداف شان در سوریه پرداخت  و گفت: «طرح ترکیه برای ایجاد امپراتوری عثمانی جدید که تا لبنان، عراق، اردن و شمال مصر امتداد می یابد نیز به شکست انجامیده است. سعودی‌ها نیز طرحشان در سوریه به ناکامی خورده است و آن ها این روزها در حال نوشیدن جام کینه و شکستشان هستند.» باوجود این نصرالله تاکید کرد که این شکست ها باعث نشده که ترکیه و عربستان دست به عقب نشینی کامل در سوریه بزنند.

 

رهبر حزب الله با به چالش کشیدن ادعای عربستان و ترکیه برای مبارزه با داعش گفت: «اگر می خواست از دست داعش رهایی یابد کافی بود گذرگاه های خود را به روی آنها ببندد و خرید نفت از داعش را متوقف کند. عربستان می خواهد ما را متقاعد کند که با داعش مبارزه می کند؟ القاعده و داعش بر عدن در یمن با کمک و حکایت عربستان مسلط شدند و این عربستان است که جنوب یمن را تحویل داعش داده است حال سعودی ها می خواهند با داعش در سوریه مبارزه کنند؟»

 

رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان در ادامه دو مرحله را برای سوریه پیش بینی کرد و گفت: « اجازه بدهید به شما بگویم که اگر آنها بیایند مشکلی نیست. اما اگر نیایند بیایید امیدوار باشیم که بحران سوریه حل شود.»

 

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در پی پیشروی های اخیر نیروهای مقاومت در شمال سوریه بویژه پس از ازادی نبل و الزهرا در شهر حلب، بزرگترین شهر سوریه در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته و خطوط دفاعی گروه های تروریستی در سوریه یکی پس از دیگر در حال فروپاشی است. سرعت و شتاب پیشروی های نیروهای مقاومت با پشتیبانی هوایی جنگنده های روسی این امیداواری را ایجاد کرده است که در صورتی که عامل خارجی ورود مستقیم به جنگ را نداشته باشد، کار گروه های تروریستی در سوریه خیلی زود تمام شود. ناظران خوشبین معقتدند محور مقاومت اگر به روند پیشروی های خود با همین سرعت ادامه بدهد می تواند در عرض یک سال کنترل امنیتی بخش های زیادی از سوریه را به صورت کامل به دست بگیرد.

 

 سید حسن  نصرالله سپس به تشریح مرحله دوم در صورت ورود ترکیه و عربستان سعودی به جنگ سوریه پرداخت و گفت: « اما اگر آنها وارد [سوریه] شوند بیاید امیدوار باشیم تمامی مسایل منطقه حل شود.» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان توضیح بیشتری درباره منظور خود نداد اما به نظر می رسد اشاره نصرالله به مشکلات منطقه برمی گردد که ناشی از سیاست بی ثبات ساز عربستان سعودی می باشد.

 

سعودی ها در طول چند سال گذشته به طرق مختلف تلاش کرده اند محور مقاومت به رهبری ایران را به چالش بکشند. این اقدامات خصمانه  سعودی ها را می توان به صورت آشکار در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و در سایر موارد همانند فاجعه منا و اعدام شیخ نمر دید. از همه مهمتر سعودی ها با حمایت از جریان های سلفی در جهان اسلام به گسترش وهابیت کمک کرده اند جریانی که هم اکنون بزرگترین تهدید نه تنها برای شیعیان و سنی ها بلکه برای کل جهان محسوب می شود.

 

با وجود این سعودی ها تاکنون از مواجه رو در رو خودداری کرده و تلاش کرده اند از طریق عناصر خود منافع محور مقاومت را به چالش بکشند و اگر در جایی مانند یمن نفوذ کرده اند از پشتیبانی گسترده قدرت های غربی برخوردار هستند و همچنین به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگی یمن گزینه های مقاومت برای مقابله با سعودی ها محدود است، هر چند جنبش انصارالله با امکانات محدود خود در طول 10 ماه گذشته ضربات مهلکی را به سعودی ها وارد کرده اند.

 

به نظر می رسد علت اسقبال رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان از آمدن سعودی ها به سوریه ناشی از این مسئله می شود که محور مقاومت برای اولین بار فرصت مناسبی پیدا می کند تا به صورت مستقیم با سعودی ها رو در رو شوند تا با عامل اصلی مشکلات منطقه به صورت جدی تسویه حساب کنند.



:: برچسب‌ها: سیدحسن نصرالله، عربستان، جنگ، سوریه ,
:: بازدید از این مطلب : 95
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

فرستاده ویژه سازمان ملل به خاورمیانه وارد غزه شد

نیکلای ملادینوف فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد به خاورمیانه، روز سه شنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد غزه شد.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری سما، ملادینوف را که از گذرگاه بیت حانون وارد غزه شده است، 5 نفر از همکاران وی همراهمی می کنند.

پیش بینی می شود ملادینوف با مسئولان جنبش مقاومت اسلامی حماس دیدار کند.

مقامات غربی و سازمان ملل در تلاش هستند طرف‌های فلسطینی و اسراییلی را به برگزاری کنفرانس بین المللی متقاعد کنند.

در همین راستا مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین از طرح پیشنهادی فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح استقبال کرده‌اند، ولی مقامات صهیونیست هنوز واکنشی نسبت به این پشنهاد نشان نداده‌اند.

"محمود عباس،" رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته ضمن استقبال از تلاش‌های فرانسه برای حل و فصل مسئله فلسطین و تشکیل گروه بین المللی متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و شماری از کشورهای عربی، اروپایی، ژاپن و قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای دیگر، گفت: گفتگوهای گسترده‌ای در این زمینه با شماری از قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی انجام گرفته است.

"لوران فابیوس،" وزیرخارجه وقت فرانسه ماه گذشته گفت که پاریس طرحی را برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای از سرگیری مذاکرات میان فلسطینیان و اسراییلی ها ارائه خواهد کرد.





:: برچسب‌ها: غزه، سازمان ملل،خاورمیانه،فلسطین ,
:: بازدید از این مطلب : 92
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

مردم مصر خود را «ام ‌الدنیا» می‌دانند. این تعبیر شاید اغراق‌آمیز باشد، اما حکایت از جایگاه این کشور در دنیای اسلام و به‌ویژه جهان عرب دارد. مصر با تسلط بر کانال مهم سوئز و همچنین همسایگی با رژیم صهیونیستی، توجه قدرت‌های مختلف را در دهه‌های گذشته به خود جلب کرده است.

به‌دنبال تشکیل رژیم نامشروع صهیونیستی در فلسطین اشغالی در ۱۹۴۸، مصر به رهبری جمال عبدالناصر، پرچم مبارزه را علیه رژیم صهیونیستی برافراشت و جهان عرب را علیه این رژیم اشغالگر بسیج کرد و حاصل آن چندین جنگ علیه این رژیم بود که در همه‌ی این جنگ‌ها، مصر و سوریه رهبری جهان عرب را برعهده داشتند. در واقع اهمیت والای مصر باعث شده بود که تصمیمات اتخاذشده در قاهره به‌سرعت در دیگر کشورهای عربی تأثیر بگذارد. به‌دنبال مرگ جمال عبدالناصر و به قدرت رسیدن انور سادات، مصر از جایگاه والای خود به‌تدریج دور شد و در سال ۱۹۷۸ با توافقنامه‌ی کمپ دیوید با اسرائیل، به‌نوعی به دامن غرب افتاد. در دوران حسنی مبارک، دیکتاتور برکنارشده‌ی مصر نیز سیاست نزدیکی به غرب و رژیم صهیونیستی بیشتر از قبل دنبال شد.

شروع موج بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ تأثیرات خود را در سرزمین کهن مصر برجای گذاشت و مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها و اعتراضات در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹) آغاز شد و نهایتاً در ۱۱ فوریه‌ی ۲۰۱۱ به برکناری حسنی مبارک از قدرت منجر شد. انقلاب مصر که توانسته بود در کمتر از سه هفته به ثمر بنشیند، نویدبخش دوران جدیدی برای مصر و همچنین جهان عرب بود. مردم مصر علیه وابستگی کشورشان به غرب و ارتباط با رژیم صهیونیستی قیام کردند؛ چراکه عامل فقر اقتصادی و فساد جامعه‌ی خود را این عوامل می‌دیدند.
در جهان عرب مشهور است که «اگر مصر عطسه کند، تمام جهان عرب سرما می‌خورد» به همین دلیل، انقلاب مصر می‌توانست از شمال آفریقا تا کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس را دربربگیرد. مردم در کشورهای عربی همواره به تحولات مصر به‌عنوان الگو و نوعی انتخاب مسیر نگاه می‌کنند.

از سویی دیگر، این انقلاب نقطه‌ی عطفی در مراحل اولیه برای بیداری اسلامی بود؛ چراکه در صورت موفقیت بیداری اسلامی در بزرگ‌ترین کشور عربی، دومینوی سقوط حکام عربی نیز بی‌شک شروع می‌شد. در جهان عرب مشهور است که «اگر مصر عطسه کند، تمام جهان عرب سرما می‌خورد» به همین دلیل، انقلاب مصر می‌توانست از شمال آفریقا تا کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس را دربربگیرد. مردم در کشورهای عربی همواره به تحولات مصر به‌عنوان الگو و نوعی انتخاب مسیر نگاه می‌کنند. اما این انقلاب کامل نشد؛ چراکه محمد مرسی، رئیس‌جمهور مورد حمایت اخوان‌المسلمین، در تیرماه ۱۳۹۳ توسط نظامیان از قدرت برکنار شد و عبدالفتاح السیسی در انتخاباتی که گروه‌های اصلی اسلامی مصر آن را تحریم کرده بودند، توانست به پیروزی برسد و به‌عنوان دومین رئیس‌جمهور پس از انقلاب ۲۰۱۱ در مصر خود را معرفی کند. این کودتای نظامیان باعث شد تا انقلاب مصر به‌نوعی به نقطه‌ی صفر برگردد و بیداری اسلامی در این کشور منحرف و متوقف شود. این امر دلایل زیادی داشت که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

* فقدان رهبری آگاه و آینده‌نگر
شاید بتوان مهم‌ترین دلیل انحراف انقلاب مصر را فقدان رهبری توانمند، هوشیار و آینده‌نگر دانست. در انقلاب‌ها شاید بتوان مهم‌ترین فاکتور پیروزی را مسئله‌ی «رهبری» دانست. رهبری که هم طرحی جامع برای اداره‌ی حکومت داشته باشد و هم با فهم درست از عالم سیاست، بتواند کنش‌ها و اقدامات مناسب و بهنگام و متناسب با رفتار ضدانقلابیون و دشمنان بیرونی داشته باشد. شاید بتوان انقلاب اسلامی ایران را نمونه‌ی بارز و موفق این مسئله عنوان کرد. در صورت نبود رهبری بصیر و هوشیار چون امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، احتمال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و یا در مسیر صحیح قرار گرفتن آن، بسیار اندک بود. اما درست ۳۲ سال بعد از این تجربه، در جهان عرب موجی از انقلاب‌های عربی در قالب بیداری اسلامی به راه افتاد که همه به‌نوعی از مدل جدید انقلاب‌ها، یعنی «انقلاب بدون رهبر» سخن می‌گفتند. اما این مدل جدید باید در صحنه‌ی واقعیت آزموده می‌شد تا میزان کارآمدی آن تعیین شود. اکنون پنج سال است از «انقلاب بدون رهبر» در جهان عرب می‌گذرد و این انقلاب‌ها هیچ‌کدام نتوانستند به‌صورت کامل به نتیجه برسند و فقدان رهبری در این انقلاب‌ها (به‌استثنای یمن که تفاوت‌هایی دارد) باعث شد هرکدام به‌نوعی منحرف شوند. در مصر نیز از همان ابتدای انقلاب، نبود چنین رهبری باعث شد تا اهداف مختلف و متنوعی با هم دنبال شود و متأسفانه انقلاب مصر نتواند ادامه‌ی مسیر دهد.

کانون‌های قدرت که با انقلاب منافع شخصی یا جناحی و گروهی خود را در خطر دیدند، تمام تلاش خود را برای شکست انقلاب و بازگشت به وضع پیش از انقلاب به کار گرفتند. در داخل مصر، عناصر موجود در دیوان قضایی به‌صورت کامل در مقابل انقلاب قرار گرفتند. دلیل آن این بود که در قوه‌ی قضائیه‌ی مصر، بازماندگان نظام پیشین (ضد انقلابیون) همچنان در قدرت بودند.

فقدان چنین رهبری موجب شد انقلاب مصر که با شعارهای ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی آغاز شده بود، با روی کار آمدن مرسی، عملا خود را نزدیک به سیاست‌های این دو کشور کند. محمد مرسی تصور می‌کرد با تکیه بر محور عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌تواند حکومت خود را تضمین کند در حالی‌که از همین ناحیه بزرگ‌ترین ضربه‌ها را متحمل شدند. در واقع مرسی به جای قطع رابطه با رژیم صهیونیستی و لغو پیمان کمپ دیوید که یکی از محورهای اصلی خواسته‌های انقلابیون بود، تلاش خود را بر قطع رابطه با محور مقاومت و به‌طور خاص، کشور سوریه در جهت خوشایند غرب قرار داد. محمد مرسی در جریان برگزاری یک راهپیمایی در قاهره اعلام کرد: «مصر امروز تصمیم گرفته است که روابط دیپلماتیک خود با دولت کنونی بشار اسد را قطع کند و سفارت سوریه در قاهره تعطیل می‌شود.» وی همچنین از بازگشت کاردار مصر در دمشق خبر داد و از کشورهای غربی خواست تا در سوریه منطقه‌ی پرواز ممنوع را اجرا کنند.

مرسی همچنین در جریان حمله‌ی رژیم صهیونیستی به غزه، هیچ‌گاه در کنار مردم فلسطین قرار نگرفت و در بهترین حالت سعی کرد تنها واسطه‌ای بیش نباشد. در این‌باره روزنامه‌ی «الشرق الاوسط» به نقل از وزارت‌خارجه‌ی آمریکا نوشته بود: «در جنگ موشکی میان اسراییل و حماس، اوباما و مرسی بارها برای مدتی طولانی تماس تلفنی داشتند، به نظر می‌رسد که اوباما نه فقط به‌دلیل نقش مرسی در میانجیگری میان حماس و اسراییل از وی سپاسگزار است، بلکه می‌خواهد مرسی در چهار سال آینده هم پیمان آمریکا باشد.»۱ در واقع این نوع سیاست همراهی و اعتماد به غرب در نهایت باعث شد با چراغ سبز آمریکا، نظامیان مصر محمد مرسی را از قدرت خلع کننند.

از طرفی دیگر، در برهه‌ای نیز انقلابیون با یکدیگر دچار تضاد و اختلاف‌های زیادی شدند. در نهایت نیز عدم جمع شدن گروه‌های انقلابی در این کشور زیر لوای واحد، باعث شد تا قدرت آن‌ها پخش شود و شکست بخورند. برای مثال، جنبش ۶ آوریل که از پیشگامان انقلاب مصر بود به دلیل اختلافات اساسی، به‌تدریج از اخوانی‌ها جدا شد. در واقع گروه‌های مختلف قادر نبودند اهداف خود را حول یک محور واحد دنبال کنند و این موجب شد ضربه‌ی اساسی بر انقلاب مصر وارد آید.

* اقدامات آمریکا علیه انقلاب مصر

آمریکا به سرسپردگی و ثبات حکومت مصر نیاز مبرمی داشت، اما انقلاب مردم مصر دقیقاً این مسئله را هدف گرفته و آن را به خطر انداخته بود.۲ مصر به‌عنوان همسایه‌ی رژیم صهیونیستی از دهه‌ی هشتاد میلادی با این رژیم پیمان کمپ دیوید را امضا کرده است و به‌نوعی دو طرف در حالت «صلح سرد» به سر می‌برند. ازاین‌رو امنیت اسرائیل از طرف صحرای سینا کاملاً تأمین بوده است. درصورتی‌که اسلام‌گرایان می‌توانستند انقلاب ۲۵ ژانویه را تکمیل کنند و بقایای دیکتاتوری مبارک را از کشور بزدایند، این حالت صلح سرد از بین می‌رفت و اسرائیل به‌عنوان متحد استراتژیک آمریکا با تهدیدات امنیتی فراوانی مواجه می‌شد. بنابراین به ثمر رسیدن این انقلاب کاملاً در جهت خلاف منافع راهبردی آمریکا در منطقه بود. از سوی دیگر، پیروزی مردم در مصر می‌توانست به کشورهای دیگر نیز سرایت کند و با توجه به وابستگی حاکمان عربی به آمریکا، این امر نیز در راستای منافع آمریکا نبود؛ چراکه در صورت حاکم شدن اراده‌ی مردمی در جهان عرب، آمریکا پایگاه‌های نفوذ خود را در جهان اسلام از دست می‌داد.


بنابراین با توجه به تهدید انقلاب مصر برای منافع آمریکا، اقدامات ضدانقلابی در مصر شروع شد. اگرچه در همه‌ی این اقدامات نمی‌توان «نقش مستقیم» آمریکا را پیدا کرد، اما حضور این کشور چنان ملموس بود که نیازی به پیدا کردن جای پای آمریکا در کودتا نیست. آمریکا بعد از اینکه امیدهای خود را از ادامه‌ی حکومت مبارک از دست داد، تلاش کرد تا ساختار حکومت دست‌نشانده و طاغوتی مبارک را از طریق عمر سلیمان ادامه دهد. بنابراین اولین و مطلوب‌ترین گزینه‌ی آمریکا، حفظ ساختار پیشین بود که با حذف مبارک و جایگزینى عناصرى متمایل به غرب و آمریکا مثل عمر سلیمان، این هدف حاصل می‌شد. اما آمریکا در پیگیری این گزینه با مخالفت شدید انقلابیون مواجه شد. پس از آن سناریوی جایگزین و الگوی مطلوب ایالات‌متحده تبدیل به تلفیق عناصر و مؤلفه‌های نظام پیشین با نیروهای جدید شد. این نظام ترکیبی و تلفیقی به‌گونه‌ای بود که انقلابی‌ها با گروه به‌اصطلاح تجدیدنظرطلب نظام گذشته زیر سقف دولت واحد جمع شوند تا جریان اسلام‌گرای مردم مصر نتواند در شکل‌گیری قدرت بعد از مبارک نقشی داشته باشد. اما اسلام‌گرایان سرانجام توانستند هم در مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسند. به‌دنبال شکست سیاست‌های آمریکا در مصر، این کشور سعی کرد تا از ابزارها و ساختارهایی مانند ارتش مصر که وابستگی آن به آمریکا قابل کتمان نیست، در جهت تأمین منافع خود استفاده نماید.۳ سرانجام نیز حمایت از نظامیان مصری، زمینه‌ساز کودتا علیه انقلاب مصر شد.

* تلاش ضدانقلابیون داخلی و خارجی برای شکست انقلاب
در سطح داخلی ضدانقلابیونی چون افراد موجود در ارتش، سرویس‌های امنیتی، قوه‌ی قضاییه و رسانه‌های گروهی نقش محوری را در مدیریت اقدامات علیه محمد مرسی و انقلاب مردم مصر برعهده داشتند. این کانون‌های قدرت که با انقلاب منافع شخصی یا جناحی و گروهی خود را در خطر دیدند، تمام تلاش خود را برای شکست انقلاب و بازگشت به وضع پیش از انقلاب به کار گرفتند. در داخل مصر، عناصر موجود در دیوان قضایی به‌صورت کامل در مقابل انقلاب قرار گرفتند. دلیل آن این بود که در قوه‌ی قضائیه‌ی مصر، بازماندگان نظام پیشین (ضد انقلابیون) همچنان در قدرت بودند و در یک سال زمامداری مرسی نه تنها همراهی نکردند بلکه علنا در مقابل انقلاب قرار گرفتند. به‌عنوان مثال محمد مرسی در اوج اختلافات خود با قوه‌ی قضائیه، دادستان کل را به دلیل نزدیکی به حسنی مبارک برکنار کرد اما دادگاه تجدید‌نظر قاهره حکم برکناری عبدالنقیب محمود، دادستان کل پیشین مصر، را لغو کرد و حکم به بازگشت وی به سر کار داد. از سویی دیگر، برخی از طبقه‌ی اشراف و مرفه و تجار هوادار حسنی مبارک نیز در اقتصاد مصر کارشکنی‌هایی کردند.

اشتباهات محمد مرسی و عدم اعتقاد به مردم‌سالاری و قبضه‌ی قدرت و همچنین اقدامات ضدانقلابیون باعث شد پایگاه مردمی وی از بین برود و نظامیان مصری نیز از همین نقطه‌ضعف وی استفاده و وی را از قدرت برکنار کردند. در واقع زمانی که مرسی پایگاه مردمی خود را به‌دلیل اشتباهات پی‌درپی در عرصه‌ی داخلی و خارجی از دست داد، آمریکا با حمایت از ضدانقلابیون، به‌نوعی اجازه‌ی کودتا در این کشور را صادر کرد و شد آنچه نباید می‌شد.


تلاش این کانون‌های داخلی قدرت، در کنار فعالیت‌های ضدانقلابی برخی از دشمنان بیرونی انقلاب مانند آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی، باعث شد تا انقلاب از مسیر اصلی خود خارج و زمینه‌های شکست آن فراهم شود. بزرگ‌ترین نگرانی عربستان این بود که انقلاب مصر تبدیل به الگویی در جهان عرب شود و مردم سایر کشورها را نیز بیدار کند. رژیم صهیونیستی نیز از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در مصر و احتمال لغو توافقنامه‌ی کمپ دیوید، بیشترین هراس را داشت. سیاست آمریکا در تعامل با انقلاب مصر و کودتای نظامیان حداقل در ظاهر، چندلایگی و غموض بیشتری در مقایسه با سیاست عربستان و رژیم صهیونیستی داشت. آن چیزی که برای آمریکا مزاحمت ایجاد کرد، قیام مردم بود؛ مردمی که به میدان التحریر آمدند و در ادامه نیز دولت مبارک سقوط کرد. آمریکا و غرب همیشه از «حضور مردم» و شکل‌گیری حکومت‌های «مردم‌سالار» در منطقه وحشت داشتند؛ چراکه آنان به‌خوبی تجربه کرده‌اند هرجا که حکومتی با آرای مردمی شکل گرفته، دقیقاً عکس خواست و منافع آمریکا و غرب حرکت کرده است. خواست مردم مصر نیز این بود که یک دولت مردمی-اسلامی روی کار بیاید که خواسته‌ی اصلی آن، استقلال از سیاست‌های آمریکا و دوری از رژیم صهیونیستی بود.

متأسفانه اما در ادامه‌ی روند انقلاب، اشتباهات محمد مرسی و عدم اعتقاد به مردم‌سالاری و قبضه‌ی قدرت و همچنین اقدامات ضدانقلابیون باعث شد پایگاه مردمی وی از بین برود و نظامیان مصری نیز از همین نقطه‌ضعف وی استفاده و وی را از قدرت برکنار کردند. در واقع زمانی که مرسی پایگاه مردمی خود را به‌دلیل اشتباهات پی‌درپی در عرصه‌ی داخلی و خارجی از دست داد، آمریکا با حمایت از ضدانقلابیون، به‌نوعی اجازه‌ی کودتا در این کشور را صادر کرد و شد آنچه نباید می‌شد.

منبع: khamenei.ir



:: برچسب‌ها: انقلاب، مصر ، مردم سالاری ، آمریکا ، رهبری ,
:: بازدید از این مطلب : 84
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

آمانو: آژانس با ایران درخصوص ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر مذاکره می‌کند/ نگرانی شورای همکاری خلیج‌فارس را درک می‌کنم

تاریخ انتشار : 1394/11/27

آمانو از مذاکره با ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد.
آمانو: گفتگوی آژانس با ایران درخصوص ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر/ نگرانی شورای همکاری خلیج‌فارس را درک می‌کنم«یوکیا آمانو،» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با یک خبرگزاری کویتی، از آمادگی این سازمان برای همکاری با کویت و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با هدف انتقال فناوری هسته‌ای به این کشورها، خبر داد. وی افزود این کشورها می‌توانند از فناوری هسته‌ای برای درمان بیماری‌هایی از قبیل سرطان، بهبود منابع آب زیرزمینی و حفاظت از محیط زیست‌دریایی استفاده کنند. 
 
آمانو همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، گفت: آژانس تا 18 ژانویه، که به «روز اجرا» معروف است، بر تمامی مراحل آماده‌سازی اجرای مفاد برجام بوسیله ایران، نظارت داشت. آمانو افزود: حتی پش از اثبات پایبندی ایران به مفاد برجام، آژانس فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را تحت‌نظر دارد. 
 
زمانیکه از آمانو درخصوص امنیت رآکتور هسته‌ای بوشهر سؤال شد، وی پاسخ داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس در این خصوص است.   
 
در ادامه گزارش آمده است: «شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص ایمنی رآکتور هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر که مشرف به خلیج‌فارس است، ابراز نگرانی کرده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس افزود: من نگرانی کشورهای [عربی] حوزه خلیج‌فارس را درخصوص ایمنی [نیروگاه اتمی] بوشهر درک می‌کنم. وی از آمادگی آژانس برای همکاری با ایران به‌منظور افزایش ایمنی این نیروگاه خبر داد.      
 
آمانو همچنین افزود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند. وی با این وجود، تصریح کرد این سازمان تشکیلاتی فنی است که در محیطی بسیار سیاسی فعالیت می‌کند. 


:: برچسب‌ها: ایران , آژانس , مذاکره , نیروگاه , اتمی تسلیحات هسته ای ,
:: بازدید از این مطلب : 87
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
دارندگان گوشی های معیوب؛

تاریخ انتشار : 1394/11/27

گوشی های هوشمندی که اکنون به یکی از ضروری ترین ابزارهای زندگی امروزی تبدیل شده اند در معرض آسیب های بسیاری قرار دارند.

 کاربرد تلفن همراه پس از ورود گوشی های هوشمند به دنیای تکنولوژی به طور کامل تغییر کرد و دیگر یک تلفن همراه تنها وظیفه برقراری تماس و ارسال پیام را عهده دار نیست .

قبل از اینکه گوشی خود را تعمیر کنید این گزارش را حتما بخوانید

زندگی کاری و شخصی اکثر کاربران به تلفن های همراه هوشمند گره خورده است و همین امر باعث شده تا شاهد ایجاد و رشد بازار سیاه های بسیاری در دنیای پرهیاهوی آن‌ها باشیم.

در دنیای پر زرق و برق گوشی های هوشمند هرچه ظرافت بیشتر باشد آسیب پذیری آن بیشتر است، اگر شما هم جزو آن دسته کاربران بدشانسی باشید که بر اثر هر اتفاقی برای تعمیر گوشی همراه خود مجبور شده‌اید تا به بازارهای فروش و تعمیر تخصصی موبایل مراجعه کنید قطعا با جملات تکراری همچون " قطعه گوشی شما باید تعویض شود" ، " LCD و تاچ شما باید با هم تعویض شود" و غیره مواجه گشته اید که در اکثر مواقع مشتری را از تعمیر منصرف کرده و به سمت تعویض کلی گوشی همراه هدایت می‌کند.

هزینه بالایی که از جانب تعمیرکاران تلفن همراه به خاطر نا آگاهی کاربران در بازارهای تخصصی موبایل به مشتریان تحمیل می شود قابل تعدیل است و کمتر کسی می داند اگر قبل از سپردن گوشی به دست تعمیرکار ،خودش قطعه معیوب را خریداری کند شاید تا نصف مبلغ برای تعمیر گوشی هوشمند خود با کاهش هزینه روبرو شود.

قبل از اینکه گوشی خود را تعمیر کنید این گزارش را حتما بخوانید

طی گفت و گویی که با یکی از مراجعه کنندگان به پاساژ معروف خدمات موبایلی داشتیم وی عنوان کرد: پس از مراجعه به این پاساژ و سردرگمی جهت یافتن تعمیرگاهی که بتواند به بهترین نحو گوشی من را تعمیر کند با قیمت های متنوع خدمات تعمیر مواجه شدم که من را از تعمیر آن منصرف می کرد اما با مراجعه به مراکز فروش قطعات تلفن همراه که در طبقه های بالای پاساژ قرار داشت قطعه مورد نظر را با حداقل هزینه تهیه کردم و با پرداخت دستمزد تعمیر آن صرفه جویی حداقل 40 درصدی نسبت به قیمتی که در ابتدا تعمیرکاران در اختیارم گذاشته بودند را بدست آوردم.

چند نکته مهم به کسانی که با گوشی معیوب برای تعمیر به بازار تخصصی موبایل مراجعه می کنند:

قبل از اینکه گوشی خود را تعمیر کنید این گزارش را حتما بخوانید

  •  پس از اینکه متوجه آسیب دیدگی تلفن همراه خود شدید در مرحله اول پیغام خطا و یا ایراد ایجاد شده را در گوگل سرچ کنید، شاید ایراد کوچکی باشد و با یک ترفند حل شود.
  • از دوستانتان که مشکل مشابه را پشت سر گذاشته اند برای مراجعه به یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید.
  • به هیچ عنوان برای رفع مشکل گوشی همراه خود از دکمه پاور و مثبت (دکمه زیاد کردن ولوم گوشی) جهت ریست فکتوری کردن آن استفاده نکنید.
  •  اگر به پاساژ تخصصی موبایل مراجعه کردید از چند مغازه دار سراغ تعمیرکاری که کار تخصصی مدل گوشی شما را انجام می دهند بگیرید، زیرا معمولا افراد به واسطه ها مراجعه می کنند و گوشی را با هزینه بیشتر به تعمیرکار مربوطه تحویل می دهند.
  •  اگر صفحه LCD گوشی همراه شما شکسته است قطعا تعمیر کار مربوطه عنوان می کند که تاچ و LCD تعویض شود، برای مثال اینکار در گوشی آیفون5 چیزی بین 260 تا 320 هزار تومان هزینه از جانب تعمیرکار عنوان می شود در صورتی که اگر قطعه مربوطه را از مراکز فروش قطعات تهیه کنید قیمتی حدود 160 تا 180 هزار تومان دارد و با پرداخت 20هزار تومان دستمزد با حداقل هزینه گوشی شما تعمیر می شود.
  •  حتما پس از تعمیر، فاکتور و قطعه معیوب را از تعمیرکار درخواست کنید.
  •  گاهی ممکن است در کنار عیبی که برای گوشی خود مطرح میکنید عیوب دیگری را به آن اضافه کنند، سعی کنید تنها مشکل بوجود آمده را رفع کنید و به دیگر موارد توجه نکنید.
  •  به عنوان نکته آخر و مهم‌ترین مورد، در زمان تحویل گوشی پس از تعمیر تمام امکانات گوشی خود را تست کنید زیرا ممکن است به دلیل جا به جایی قطعات هنگام تعمیر مشکلاتی رخ دهد که بعدا متوجه وقوع آن گردید.

 



:: برچسب‌ها: گوشی , تعمیر , تلفن , ترفند , موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 76
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

ترکیه: شهر اعزاز سوریه را گلوله باران کردیم

نخست وزیر ترکیه با اذعان به گلوله باران مواضع حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه در شهراعزاز سوریه، بار دیگر از حملات جنگنده های روسی به تروریستها در سوریه انتقاد کرد.
به گزارش نامه نیوز به نقل از جام جم آنلاین، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در دیدار نمایندگان حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: روسیه از بمب های قدیمی که دقیق نیست در بمباران شهرها و غیرنظامیان در سوریه استفاده می کند تا مجبور نشود آنها را در خود روسیه معدوم کند. روسها در سوریه محاسبات و طرح های غیرانسانی دارند. جنگنده های روسی مدارس، مساجد و بیمارستان ها را در شهرهای و روستاهای حلب بمباران می کنند. از روسیه بپرسید در سوریه به دنبال چیست؟

وی افزود: روسیه شیوه نادرستی را در قتل غیرنظامیان مظلوم در شهر حلب سوریه به کار می گیرد. عده ای مزدور روسیه و نظام بشار اسد به دنبال فتنه انگیزی در ترکیه و برهم زدن امنیت و ثبات کشور ما هستند. ما تدابیری را برای جلوگیری از تسلط شبه نظامیان بر شهراعزاز اتخاذ کردیم و مواضع این شبه نظامیان تروریستی را گلوله باران کردیم.

داوداوغلو افزود: ترکیه توانایی پاسخ دادن به هر کسی را که به امنیت و ثبات کشور تعرض کند داردو لحظه ای در این باره تعلل نخواهد کرد. ما به هر حمله ای در اعزاز پاسخ خواهیم داد و به هر کسی که با نیروهای روسی و نیروهای نظام بشار اسد همکاری کند پاسخ خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه گفت: بعضی رسانه ها از حملات هوایی و ویران گری روسها چشم پوشی می کنند و چشمان خود را به پاسخ ترکیه در برابر تعرض به مرزها باز می کنند. موضع ما در مسئله سوریه طایفه ای یا قومیتی نیست، بلکه موضع انسانی است. روسیه که از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد باید به جنگنده های خود نگاه کند که بارانی از بمب بر سر غیرنظامیان در سوریه می ریزند. کشورهای جهان باید صدای خود را در برابر این تجاوزگری بلند کنند و اگر صدای خود را بلند نکنند، نباید اصلا حرف بزنند.

وی گفت: اگر با تغییر ترکیب جمعیتی در سوریه مقابله نکنیم با پیامدهای وخیمی روبرو خواهیم شد. دو گروه حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق دو گروه تروریستی و مزدور هستند که نظام سوریه آنها را به کار گرفته است و روسها هم از آنها استفاده می کنند.

داوداوغلو افزود: ما در برابر هر تلاشی برای تجزیه سوریه خواهیم ایستاد و سایکس پیکو جدید در منطقه را نخواهیم پذیرفت.


:: برچسب‌ها: ترکیه ، سوریه ، گلوله باران ,
:: بازدید از این مطلب : 115
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

نشریه صهیونیستی:

حمله اسرائیل به نطنز خنثی شد/ اشتباه مرگبار تل آویو درباره ایران

جروزالم پست در گزارشی به افشای برنامه خرابکاری تل آویو علیه ایران پرداخت.
جروزالم پست در گزارشی به مستند جدید درباره خرابکاری رژیم صهیونیستی در برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخت. ژنرال مایکل هایدن، رییس پیشین سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا مدعی است هدف رژیم صهیونیستی برای فشار بر روی ایران، وارد کردن آمریکا به جنگ با این کشور بود. 
 
هایدن در فیلم مستند "روزهای صفر" که این هفته در جشنواره بین المللی فیلم برلین اکران شد این سخنان را بیان کرد. در این مستند همچنین چند عضو سازمان اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند تل آویو می‌کوشید با خرابکاری در سامانه رایانه‌ای برنامه هسته‌ای ایران، تاسیسات هسته‌ای این کشور را نابود کنند. با این وجود، طرح صهیونیست‌ها شکست خورد و میلیون‌ها دلاری که برای این خرابکاری هزینه شده بود بر باد رفت.
 
این فیلم شامل شواهد فراوانی از همکاری مشترک سیا و سازمان‌ امنیت ملی آمریکا با موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای ساختن ویروس مرگبار جهت نفوذ به رایانه تاسیسات غنی‌سازی ایران در نطنز بود. شواهد این فیلم به صورت بی‌نام بود که به وسیله یک بازیگر که چهره خود را پوشانده بود ارائه شد. 
 
یکی از منابع این مستند اعلام کرد: ما میلیون‌ها دلار برای این عملیات و خرابکاری در تمامی رایانه‌های زیرساخت‌های ایران هزینه کردیم. ما به مراکز دولتی، خطوط برق، نیروگاه‌های برق و بسیاری از زیرساخت‌های ایران نفوذ کردیم. علیرغم اینکه کارشناسان فناوری،"استاکس نت" را ویروس رایانه‌ای آلوده‌کننده نطنز عنوان کرده بودند، در این مستند نام این ویروس ذکر نشد.
 
جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا نیز در این مستند اعلام کرد: اسرائیلی‌ها کد‌های این ویروس مرگبار را تغییر دادند. در نتیجه اقدام صهیونیست‌ها و برخلاف برنامه، این ویروس از برنامه هسته‌ای ایران به تمامی رایانه‌های این کشور و از آنجا در سراسر دنیا منتشر شد. این عمل نابخردانه، حتی رایانه‌های آمریکا را نیز مورد آسیب قرار داد. این انتشار غلط به ایران اجازه داد که از متخصصان بلاروسی و روسی برای واکسینه کردن رایانه‌های خود و ارتقای بخش‌های دفاعی برنامه هسته‌ای بهره بگیرد.
 
در این مستند آمده است: اشتباه مرگبار این است که فرمول سرّی برای نوشتن کدهای این ویروس همینک در دستان ایران و روسیه است. کشورهایی که هدف اصلی این ویروس مرگبار بودند خود صاحب آن شدند.
 
هایدن که به مدت ده سال رییس سیا و سازمان امنیت ملی آمریکا بود در این مستند گفت: طرح خرابکاری این ویروس مرگبار در سال 2006 برنامه‌ریزی شده بود. جرج بوش، رییس جمهور آن برهه آمریکا خواستار خنثی کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. بوش نمی‌خواست که میان دو گزینه "بمباران کن یا بمباران شو" قرار بگیرد.
 
بر طبق این مستند، کارشناسان صهیونیستی و آمریکایی با هدف خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران گرد هم جمع شدند. همزمان با بازدید محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور اسبق ایران از سایت نطنز این ویروس وارد تاسیسات هسته‌ای این کشور شد. 
 
بعد از روی کار آمدن باراک اوباما، وی نگران بود که تل آویو اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد. اوباما از حمله اسرائیل به ایران می‌ترسید. هایدن معتقد است ترس آمریکا از این بود که در صورت حمله اسرائیل به ایران، واشینگتن نیز وارد جنگ شود. 
 
یکی از مقامات امنیتی آمریکا در این مستند می‌گوید این ویروس به وسیله موساد در برنامه‌های رایانه‌ای دو شرکت تایوانی که با ایران همکاری داشتند، قرار داده شد. این ویروس‌ها برای آسیب‌رسانی به تاسیسات دیجیتالی و الکترونیکی شرکت آلمانی زیمنس در تاسیسات هسته‌ای نطنز که با سانترفیوژها در ارتباط بود طراحی شد. قرار بود هزار سانترفیوژ از 5 هزار سانترفیوژ نطنز در این حمله آسیب ببیند بدون اینکه ایرانی‌ها از منبع آسیب‌ها آگاهی یابند. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: این عملیات خرابکاری اهداف روانی نیز داشت. ایجاد حس درماندگی در دانشمندان هسته‌ای ایران و متحیر کردن آنان از دلیل خرابکاری می‌توانست از جنبه روانی دستاورد خوبی برای تل آویو باشد. بالاتر از آن این خرابکاری می‌توانست باعث ایجاد شکاف میان دانشمندان هسته‌ای، رهبران نظامی و سیاسیون ایران شود. ایرانی‌ها پس از این خرابکاری دانشمندان خود را توبیخ و اخراج می‌کردند که برای به عقب انداختن برنامه‌های هسته‌ای ایران بسیار کارساز بود.


:: برچسب‌ها: اسرائیل، ایران، نطنز، تل آویو، هسته ای ,
:: بازدید از این مطلب : 92
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()