واکنش لبنان به تصمیم برخی کشورهای عربی علیه ایران وحزب الله در اجلاس موریتانی
نوشته شده توسط : rf

بیروت - ایرنا - روزنامه لبنانی السفیر تاکید کرد:لبنان در خصوص تصمیم برخی کشورهای عربی برای گنجاندن بندی در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در موریتانی که در آن«حزب الله لبنان به تروریسم و ایران و همپیمانان آن به دخالت در امور کشورهای عربی متهم شده باشند»، اعلام تحفظ می کند.

 

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین اجلاس سران کشورهای عربی قبل از ظهر امروز( دوشنبه) در نواکشوت پایتخت موریتانی در حالی آغاز می شود که بیشتر سران عرب مانند پادشاه سعودی ، رئیسان جمهوری مصر و تونس در آن حضور نخواهند داشت.
از آنجا که لبنان بیش از دو سال و یک ماه است رئیس جمهوری ندارد، « تمام سلام» نخست وزیر این کشور در راس هیاتی از جمله « رشید درباس» وزیر امور اجتماعی در این اجلاس شرکت می کند.
« جبران باسیل» وزیر امور خارجه و « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان به دلایلی « خاص و غیرمنتظره» از شرکت در این اجلاس خودداری کردند.
روزنامه لبنانی السفیر نوشت: برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تصمیم دارند نسبت به بند « همبستگی با لبنان» در بیانیه پایانی اجلاس معروف به « اعلامیه نواکشوت» اعلام تحفظ کنند و درمقابل لبنان هم نسبت به بندی که در آن « حزب الله به تروریسم متهم و ایران و همپیمانان آن به خاطر دخالت در امور داخلی کشورهای عربی از جمله حزب الله محکوم شده باشند» اعلام تحفظ می کند.
این بند در بیانیه های پایانی اجلاس سران عرب از اجلاس اخیر آنها در قاهره و اجلاس چند ماه قبل کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول درج شد و به دلیل مخالفت لبنان با آن به مشکلاتی میان لبنان و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی منجر شد.
روزنامه السفیر به نقل از نخست وزیر لبنان که درهواپیما هنگام عزیمت به پایتخت موریتانی با خبرنگاران همراه خود گفت وگو کرده است، تاکید کرد:موضع لبنان روشن است، حزب الله یک حزب لبنانی و رکن اساسی در ساختار سیاسی آن است و ما تمایل داریم جبهه داخلی لبنان تقویت شود تا بتواند در این شرایط سخت پایداری کند.
تمام سلام این مطلب را در پاسخ به این سوال که واکنش هیات رسمی لبنان به تصمیم برخی کشورهای عربی برای « تروریستی خواندن حزب الله» در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در موریتانی چه خواهد بود؟ بیان کرد.
وی با بیان اینکه « تلاش می کنیم نقش اصیل و ریشه دار لبنان در حفظ خانواده عربی را مورد تاکید قرار دهیم»، افزود: امیدواریم سران عرب با لبنان ابراز همبستگی کنند و این اجلاس که « اجلاس امید» خوانده شده، برای ملت های عرب امیدوار کننده باشد و نشان دهد که سران کشورهایشان خطرها و تهدیدهای بزرگ را درک و برای تحقق همبستگی عربی و حل بحران ها تلاش می کنند.
نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد: برخی کشورها اصرار دارند بخاطر هیچ در اجلاس سران عرب در نواکشوت مشکل ایجاد کنند.
تمام سلام با بیان اینکه « قبل از شروع کار اجلاس نواکشوت زود است نتیجه گیری و پیشداوری کنیم»، تصریح کرد: هنگامی که اجلاس سران شروع شود ، خواهیم دید که چه باید انجام دهیم».
وی درعین حال تاکید کرد: لبنان در اجلاس نواکشوت حاضر خواهد بود و نقش اصیل خود را ایفا خواهد کرد به ویژه اینکه اوضاع ضعیف عربی نیازمند بحث و بررسی زیادی است





:: برچسب‌ها: ایران , لبنان , حزب الله , کشورهای عربی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: