علت استقبال سید حسن نصرالله از حمله زمینی عربستان و ترکیه به سوریه چیست؟
نوشته شده توسط : rf

علت استقبال سید حسن نصرالله از حمله زمینی عربستان و ترکیه به سوریه چیست؟

 
 

به نظر می رسد علت اسقبال رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان از آمدن سعودی ها به سوریه ناشی از این مسئله می شود که محور مقاومت برای اولین بار فرصت مناسبی پیدا می کند تا به صورت مستقیم با سعودی ها رو در رو شوند تا با عامل اصلی مشکلات منطقه به صورت جدی تسویه حساب کنند.

 

به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري دانشجو، به نقل از الوقت، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان با تشریح اهداف و انگیزه های سعودی ها و ترکیه برای ورود مستقیم نظامی به سوریه ابراز امیدواری کرد این اقدام باعث شود تا مشکلات منطقه برای همیشه حل گردد.

 

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در ابتدا به توصیف وضعیت آشوب زده عربستان و ترکیه در پی ناکامی اهداف شان در سوریه پرداخت  و گفت: «طرح ترکیه برای ایجاد امپراتوری عثمانی جدید که تا لبنان، عراق، اردن و شمال مصر امتداد می یابد نیز به شکست انجامیده است. سعودی‌ها نیز طرحشان در سوریه به ناکامی خورده است و آن ها این روزها در حال نوشیدن جام کینه و شکستشان هستند.» باوجود این نصرالله تاکید کرد که این شکست ها باعث نشده که ترکیه و عربستان دست به عقب نشینی کامل در سوریه بزنند.

 

رهبر حزب الله با به چالش کشیدن ادعای عربستان و ترکیه برای مبارزه با داعش گفت: «اگر می خواست از دست داعش رهایی یابد کافی بود گذرگاه های خود را به روی آنها ببندد و خرید نفت از داعش را متوقف کند. عربستان می خواهد ما را متقاعد کند که با داعش مبارزه می کند؟ القاعده و داعش بر عدن در یمن با کمک و حکایت عربستان مسلط شدند و این عربستان است که جنوب یمن را تحویل داعش داده است حال سعودی ها می خواهند با داعش در سوریه مبارزه کنند؟»

 

رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان در ادامه دو مرحله را برای سوریه پیش بینی کرد و گفت: « اجازه بدهید به شما بگویم که اگر آنها بیایند مشکلی نیست. اما اگر نیایند بیایید امیدوار باشیم که بحران سوریه حل شود.»

 

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در پی پیشروی های اخیر نیروهای مقاومت در شمال سوریه بویژه پس از ازادی نبل و الزهرا در شهر حلب، بزرگترین شهر سوریه در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته و خطوط دفاعی گروه های تروریستی در سوریه یکی پس از دیگر در حال فروپاشی است. سرعت و شتاب پیشروی های نیروهای مقاومت با پشتیبانی هوایی جنگنده های روسی این امیداواری را ایجاد کرده است که در صورتی که عامل خارجی ورود مستقیم به جنگ را نداشته باشد، کار گروه های تروریستی در سوریه خیلی زود تمام شود. ناظران خوشبین معقتدند محور مقاومت اگر به روند پیشروی های خود با همین سرعت ادامه بدهد می تواند در عرض یک سال کنترل امنیتی بخش های زیادی از سوریه را به صورت کامل به دست بگیرد.

 

 سید حسن  نصرالله سپس به تشریح مرحله دوم در صورت ورود ترکیه و عربستان سعودی به جنگ سوریه پرداخت و گفت: « اما اگر آنها وارد [سوریه] شوند بیاید امیدوار باشیم تمامی مسایل منطقه حل شود.» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان توضیح بیشتری درباره منظور خود نداد اما به نظر می رسد اشاره نصرالله به مشکلات منطقه برمی گردد که ناشی از سیاست بی ثبات ساز عربستان سعودی می باشد.

 

سعودی ها در طول چند سال گذشته به طرق مختلف تلاش کرده اند محور مقاومت به رهبری ایران را به چالش بکشند. این اقدامات خصمانه  سعودی ها را می توان به صورت آشکار در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و در سایر موارد همانند فاجعه منا و اعدام شیخ نمر دید. از همه مهمتر سعودی ها با حمایت از جریان های سلفی در جهان اسلام به گسترش وهابیت کمک کرده اند جریانی که هم اکنون بزرگترین تهدید نه تنها برای شیعیان و سنی ها بلکه برای کل جهان محسوب می شود.

 

با وجود این سعودی ها تاکنون از مواجه رو در رو خودداری کرده و تلاش کرده اند از طریق عناصر خود منافع محور مقاومت را به چالش بکشند و اگر در جایی مانند یمن نفوذ کرده اند از پشتیبانی گسترده قدرت های غربی برخوردار هستند و همچنین به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگی یمن گزینه های مقاومت برای مقابله با سعودی ها محدود است، هر چند جنبش انصارالله با امکانات محدود خود در طول 10 ماه گذشته ضربات مهلکی را به سعودی ها وارد کرده اند.

 

به نظر می رسد علت اسقبال رهبر جنبش مقاومت اسلامی لبنان از آمدن سعودی ها به سوریه ناشی از این مسئله می شود که محور مقاومت برای اولین بار فرصت مناسبی پیدا می کند تا به صورت مستقیم با سعودی ها رو در رو شوند تا با عامل اصلی مشکلات منطقه به صورت جدی تسویه حساب کنند.





:: برچسب‌ها: سیدحسن نصرالله، عربستان، جنگ، سوریه ,
:: بازدید از این مطلب : 96
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: