10 نکته درباره ی عمان که کمتر شنیده اید
نوشته شده توسط : rf

عمان کشوری پررمز و راز است، کشوری متفاوت از دیگر کشورهای عربی با رابطه نزدیک و صمیمانه با تهران.

به گزارش نامه نیوز، با سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عمان برای دیدار کوتاه از این کشور، بار دیگر نام عمان بر سر زبان ها افتاد. کشوری که بر خلاف دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه دوستی و همسایگی بهتری با ایران دارد و در مهمترین بزنگاه های تاریخ ایران نام آن شنیده می شود.

در ادامه این گزارش به 10 واقعیت درباره عمان که تاکنون کمتر آن را شنیده اید اشاره می کنیم:

1. سلطان قابوس پادشاه عمان یک ازدواج ناموفق داشته و فرزند و برادری ندارد، و تنها 3 پسرعمو دارد. به دلیل آنکه حکومت در این کشور پادشاهی موروثی است آینده سیاسی عمان در هاله ای از ابهام است.

2. عمان برخلاف دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، علاوه بر کسب درآمد از نفت، یک تولید کننده است و کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری در عمان رونق دارد.

3. سلطان قابوس، 55 سال پیش و همزمان با آغاز حکومتش با شورش گروهی چپ گرا مواجه شد که با کمک ارتش ایران و محمدرضا شاه، آخرین شاه حکومت پهلوی در ایران توانست علیه شورشیان پیروز شود. از این رو سلطان قابوس، تداوم حکومت خود را مدیون ایران است.

4. عمان یکی از نقش های اصلی در آغاز مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب را ایفا کرده است. این کشور با نشان دادن چراغ سبز به واشنگتن، به میانجگری میان تهران و غرب پرداخت و مذاکرات محرمانه برای آغاز مذاکرات هسته ای در مسقط برگزار شد.

5. عمان از 4 استان و 5 منطقه اداری تشکیل شده است. جمعیت این کشور 2 میلیون 577 هزار نفر است.

6. سلطان قابوس، طولانی ترین دوران پادشاهی را در میان دیگر پادشاهان کشورهای عربی در اختیار دارد. وی 77 سال سن دارد.

7. سلطان قابوس در سن 16 سالگی به انگلستان رفت و در مدرسه نظامی تحصیل کرد. وی پس از آن در یک مسافرت گردشی و آموزشی در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد. وی سپس در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز به خدمت پرداخت و برگشت از آلمان و دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراند.

8. عماني ها در مراسم رسمي خنجر به كمر مي بندند و به جاي كلاه عمامه بر سر مي‌گذارند.

9. زنان در عمان برخلاف اغلب کشورهای عربی در حوزه اجتماعی نیز فعال هستند و نابرابری جنسیتی تا اندازه زیادی پایین است.

10. سلطان قابوس به شدت علاقه مند به موسیقی کلاسیک است. وی ارکستری شامل ۱۲۰ نوازنده دارد که قطعات مورد علاقه‌اش را اجرا می‌کنند و در بسیاری از سفرهای خارجی همراه پادشاه هستند




:: برچسب‌ها: عمان , سلطان قابوس , تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 38
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: