روز پنجم ثبت نام در وزارت کشور/ تاکنون چه کسانی برای رئیس جمهور شدن اعلام آمادگی کردند؟/ ثبت نام 10
نوشته شده توسط : rf

خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: ثبت‌‌نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری که از 22 فروردین 1396 آغاز شده بود، عصر امروز به پایان می رسد.

 
تاکنون افراد زیادی خود را به عنوان داوطلب این انتخابات مطرح کرده‌اند؛ همچنین گمانه‌زنی‌هایی هم مبنی بر ثبت‌نام برخی اشخاص سرشناس، که اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است.
 
اما شرایط ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری چیست؟ آیا هر فردی به صرف نبود مانع می‌تواند برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند؟ ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح دارد که انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد دارای این شرايط  باشند: رجال مذهبی، سياسی - ايرانی‌الاصل- تابعيت كشور جمهوری اسلامی ايران- مدير و مدبر- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور.
 
در انتخابات دوره قبلی که ثبت نام آن از 17 اردیبهشت 92 آغاز و تا 21 اردیبهشت 92 ادامه داشت، مجموعا ۶۸۶ نفر ثبت‌نام کردند که به موجب قانون تنها صلاحیت 8 نفر از آنها مورد تایید شورای نگهبان واقع شد.
 
در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 نیز 475 نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان به موجب موازین و مندرجات قانونی از این تعداد تنها صلاحیت 4 نفر را مورد تایید قرار داد.
 
در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84 نیز 1014 نفر اقدام به ثبت‌نام کردند و بدون توجه به شرایط و ضوابط مندرج در قانون یک طوفان ثبت نام راه انداختند که از این تعداد، تنها 8 نفر واجد صلاحیت‌های مندرج در قانون بودند.



:: برچسب‌ها: انتخابات , ریاست جمهوری , ثبت نام ,
:: بازدید از این مطلب : 51
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: