همه چیز درباره همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه/
نوشته شده توسط : rf
 
تظاهرات کنندگان اعلام کرده‌اند که پیروزی جنبش آری در این همه‌پرسی غیرقانونی بوده و از طریق تقلب و ارعاب به دست آمده است.
 
حمل وسایلی مانند قابلمه و گلدان و تابه در اعتراضات سیاسی ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در سال 2013 در اعتراضات علیه اردوغان نیز از این وسایل در تظاهرات استفاده شده است.
 
این اعتراضات در حالی اوج گرفته است که یک سیاستمدار آلمانی پیروزی جنبش آری در همه‌پرسی ترکیه را با قدرت گرفتن هیتلر در سال 1933 مقایسه کرده است.
 
تظاهرات هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به نتیجه همه‌پرسی
 
«اکسل شفر» سیاستمدار آلمانی و معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات‌های این کشور گفت: رأی مردم انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، انگلیس را به حاشیه می‌برد، ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا موجب کشیده شدن آمریکا به ماجراجویی شده است و پیروزی اصلاح قانون اساسی در ترکیه این کشور را به سمت حکومت دیکتاتوری مطلق خواهد کشاند.
 
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پی اعلام نتایج این همه‌پرسی گفت که این همه‌پرسی یک «تصمیم تاریخی» است و او می‌توانست یک  همه‌پرسی برای بازگشت دوباره حکم اعدام به قانون ترکیه برگزار کند.
 
تظاهرات هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به نتیجه همه‌پرسی
 
روز گذشته مردم ترکیه با شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت کردند که بیش از 51 درصد از مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی رأی مثبت دادند و حدود 49 درصد مردم نیز مخالف اصلاح قانون اساسی این کشور هستند.
 
نتایج اولیه از پیشتازی چشمگیر موافقان اصلاح قانون اساسی حکایت داشت اما این نتیجه رفته رفته تغییر کرد و در نهایت به پیروزی 51 درصدی موافقان انجامید.
 
تظاهرات هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به نتیجه همه‌پرسی
 
13 شهر به این همه‌پرسی رأی آری و 17 شهر از جمله آنکارا، استانبول و ازمیر رأی منفی داده‌اند.
 
هدف از برگزاری همه‌پرسی روز یکشنبه ایجاد تغییرات ساختاری در قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام این کشور از پارلمانی به نظام ریاستی است. این تغییرات به اردوغان اختیارات بیشتری داده و به او اجازه می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات تا سال 2029 در قدرت باقی بماند.
 
تظاهرات هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به نتیجه همه‌پرسی

اردوغان در یک کنفرانس خبری بامداد دوشنبه گفت که نتایج غیررسمی نشان می‌دهند حدود 25 میلیون نفر در این همه‌پرسی به تغییر قانون اساسی رأی «آری» داده‌اند که 1.3 میلیون نفر بیشتر از آرا اردوگاه مخالفان است.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح شد که دو حزب اصلی مخالف دولت یعنی «حزب جمهوری‌خواه خلق» و «حزب دموکراتیک خلق‌ها» با بیان اینکه تخلفات گسترده‌ای در فرآیند همه‌پرسی رخ داده گفته‌اند که این نتیجه را با شکایت به کمیته عالی انتخابات به چالش خواهند کشید.



:: برچسب‌ها: ترکیه ، همه‌پرسی ، تظاهرات ، تظاهرات در ترکیه ,
:: بازدید از این مطلب : 34
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: